lördag 19 oktober 2013

Syföreningsmat

Ikväll testades ytterligare en ny rätt. Något av en kvinnlig maträtt om man kan säga så. :) Nämligen bakad potatis som serveras med en kycklingcurryröra. På jobbet i fredags när vi pratade mat sa min kollega att hennes man vill inte ha bakad potatis och någon röra för det är "syföreningsmat". :) Något hon och hennes väninnor äter när de träffas en gång i veckan. "Syföreningsmat" är det samma som "konstig mat" om jag förstått det hela rätt. :)

Hur som helst så tänkte jag att detta skulle jag göra ikväll. Både för att jag själv tycker det är gott och att Julias kompis som ska sova över tycker om bakad potatis.

När Patrik fick höra vad vi skulle äta sa han " ja det är ju mer din grej det där...." :) Ha ha, det ligger i de manliga generna.

MEN han blev väldigt positivt överraskad. Det togs om både en och tre gånger innan han var nöjd så det kanske inte bara är "syföreningsmat" ändå. :)

Receptet kommer från bloggen Min goda sida.

Bakad potatis med kycklingcurryröra

2 kycklingfiléer
3 dl gräddfil
3 msk majonnäs
3 tsk curry
1/2 tsk salt
1/2 purjolök
1 röd paprika
1 liten burk majs

Skölj potatisen och stick hål i den med en provsticka. Lägg potatisen på en plåt och baka av i 225 grader, ca 60 minuter. Skär ett kryss i skalet när de är klara och tryck ihop potatisen så att den öppnar sig.


Dela kycklingfiléerna i små bitar. Stek i stekpanna och krydda med salt, peppar och chayennpeppar. Låt svalna.


Rör ihop gräddfil, majonnäs och curry. Finhacka purjolöken och skär paprikan i små tärningar. Rör ner purjolök, paprika och majs i curryröran. Smaka av med salt och vitpeppar. Vänd ner kycklingbitarna.


Servera röran till de bakade potatisarna samt en sallad.



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar